voorbeelden van sollicitatiebrieven allemaal hier ! ! !

[Jouw naam]
[Adres]
[Postcode] [Woonplaats]

[Naam bedrijf]
Ter attentie van [contactpersoon of naam afdeling]
[Adres bedrijf]
[Postcode] [Woonplaats]

[Plaatsnaam], [datum]

Betreft: vacature administratief medewerker

Geachte heer/mevrouw [naam contactpersoon]

Na het lezen van uw vacature in de [dagblad/krant] van [datum] en na het bezoeken van uw website ben ik erg enthousiast geworden over de functie administratief medewerker.

Mijn naam is [naam] en ik ben [leeftijd] jaar en ben geboren in [land van herkomst]. Het afgelopen jaar heb ik bij [naam opleiding] de studierichting [naam studierichting] gedaan. Tevens heb ik een cursus Microsoft Office gedaan en veel Nederlandse lessen gevolgd. Op dit moment beheers ik het Nederlands redelijk goed. Op [datum] neem ik deel aan het Staatsexamen Nederlands als tweede taal.

Volgend jaar ga ik de opleiding voor [functie of naam opleiding] volgen. Zoals u in mijn curriculum vitae kunt zien heb ik dit jaar al een praktijkstage gelopen, maar ik zou graag meer praktijkervaring opdoen. Bovendien kwam ik er tijdens mijn stage achter dat ik het werken op een kantoor heel erg leuk vind. Omdat u veel contacten heeft met het Duitse moederbedrijf, lijkt het me een voordeel dat ik de Duitse taal vloeiend spreek.

Graag zou ik voor een nadere kennismaking worden uitgenodigd om mijn sollicitatie mondeling toe te kunnen lichten.

Met vriendelijke groet,

[Handtekening]

[Jouw naam]